Mitä johtamisjärjestelmällä tarkoitetaan?

Johtamisjärjestelmä tarkoittaa kaikkia niitä yrityksen toimintoja, joilla varmistetaan johtamisen järjestelmällisyys ja vaikuttavuus. Näitä ovat esimerkiksi yrityksen strategian suunnittelu, tavoitteiden asettaminen, toimintasuunnitelmien laatiminen ja tulosten seuranta ja mittaaminen. Laajemmin ajateltuna johtamisjärjestelmä kattaa kaikki toiminnot, joilla varmistetaan, että yritys pystyy tuottamaan vaatimusten mukaisia tuotteita ja palveluita. Tällöin voidaan puhua myös laatujärjestelmästä, laadunhallintajärjestelmästä tai toimintajärjestelmästä. Kaikkia näitä termejä käytetäänkin myös synonyymeinä.

Yrityksestä ja sen tavoitteista riippuu, millaiseksi yrityksen johtamisjärjestelmä muotoutuu. Otetaanko siihen mukaan esimerkiksi ympäristö- ja vastuullisuusnäkökohdat, työturvallisuus, tietosuoja ja -turva, ja henkilöstön hyvinvointi.

Liiketoimintaa ohjaavat periaatteet ja arvot, joten niiden tulee johtaa myös johtamisjärjestelmän rakentamista. Esim. jos yritykselle henkilöstön hyvinvointi on tärkeä asia, tulee sille asettaa myös tavoitteita ja mittareita ja määriteltävä, miten niihin pääsemistä seurataan. Tai jos ympäristö on tärkeä asia, niin sitten siihen liittyvät tavoitteet ja toimintaperiaatteet.

Käsitetäänpä johtamisjärjestelmä sitten johtamiseen liittyviä toimintoja koskevaksi tai laajemmin yrityksen laadun ja toimintojen hallinnan järjestelmäksi, toteutuu hyvässä johtamisjärjestelmässä aina muutama periaate. Näitä ovat mm. asiakaskeskeisyys, ihmisten osallistuminen, jatkuva parantaminen ja näyttöön perustuva päätöksenteko

Riskienhallinta on keskeinen asia minkä tahansa organisaation johtamisessa.

Nämä periaatteet ovat pohjana myös ISO 9001 -standardille, joka auttaa yritystä rakentamaan toimivan johtamisjärjestelmän. ISO 9001 on maailman käytetyin standardi, joka soveltuu minkä tahansa yrityksen johtamisen kehittämiseen.

Hyvä johtamisjärjestelmä:

  • on selkeä ja ymmärrettävä
  • on aidosti organisaation näköinen 
  • ei muutu vähän väliä esim. johtajamuutosten jälkeen
  • on riittävän tiukka, jolloin se ohjaa johtamiskäytäntöjä tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti
  • on riittävän väljä, jolloin se antaa tilaa myös luovuudelle eikä hidasta tai monimutkaista johtamista
  • ei vaadi liikaa dokumentaatiota
  • vaatii tarpeeksi dokumentaatiota
  • on läpinäkyvä

Laadunhallinnan ammattilainen ja yhteistyökumppanimme:

Responsia Quality Solutions – Laadun ja yritysvastuun asiantuntija

Haluatko oppia, miten rakennat erinomaisen johtamisjärjestelmän ISO 9001 -standardia hyödyntäen?

Tilaa asiantuntijaltamme yritykseesi räätälöity johtamisjärjestelmäkoulutus.

Esimerkkejä koulutuksen sisällöstä:

  • miten rakennat erinomaisen johtamisjärjestelmän?
  • mitä ISO 9001 -standardin vaatimukset tarkoittavat käytännössä?
  • miten vältät pahimmat sudenkuopat laatu-/toiminta-/johtamisjärjestelmän rakentamisessa?
  • kannattaako järjestelmä sertifioida vai ei? 
  • miten järjestelmän rakentaminen ja sertifiointi tapahtuu?

https://www.responsia.fi/ota-yhteytta/

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko? Heräsikö lisäkysymyksiä? Kerromme mielellämme lisää - jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin palaamme tuota pikaa asiaan!

Palvelua toteuttamassa